Pražský magistrát počítá na nově budované trase metra D s vyznačením cyklopruhů

Délka textu: Článek přečtete zhruba za 6 minut.

Česká republika mlčky odpočítává poslední dny, kdy je možné jezdit po silnicích bez toho, aby vám hrozil trest za cyklistu odklizeného do kopřiv. Od prvního ledna totiž vstupuje v platnost nepopulární zákon, který přikazuje objíždění těchto jednostopých retardérů v minimální vzdálenosti jeden a půl metru. Podle modelových situací tak bude stačit, aby se v Praze během osmé hodiny ráno pohybovali tři cyklisté, a provoz se zcela zastavil. S těmito katastrofickými vyhlídkami se rozhodl bojovat primátor Hřib, který plánuje nově budovanou trasu D pražského metra vybavit i pruhem pro cyklisty. „Naším hlavním cílem je dostat cyklisty z ulic, a zajistit plynulost dopravy,“ dodává.

To, že s cyklisty není kloudná řeč a je třeba vznikající situaci neprodleně řešit, dokazuje mimo jiného incident, který se uplynulý víkend odehrál na Ostravsku. Na zpevněné cestě představující hlavní tah na Bohumín se do krve servali dva vzájemně se míjející cyklisté. Shodně na sebe křičeli „Jsem cyklista ty pyčo, objeď mě,“ což by ale pro oba znamenalo, že musí toho druhého objet v kukuřičném poli. Zpevněná cesta o šířce dvou metrů totiž neumožňovala, aby se navzájem minuli v metr a půl velké vzdálenosti, protože oba jeli po prostředku, jak mají cyklisté ve zvyku. Vše nakonec vyřešila rvačka obou účastníků provozu a poté, co se bitka přemístila do škarpy, kde facky pokračovaly, dala se dvoukilometrová kolona motorových vozidel opět do pohybu.

Bitka dvou cyklistů odstranila kolonu na Ostravsku

„Teď si představte, že by se něco takového stalo třeba v Praze,“ vysvětluje své obavy primátor Hřib, který je už nyní peskován za dopravní situaci v hlavního města, která ve špičce připomíná spíše parkoviště. „Už jeden neukázněný cyklista je pro běžný provoz problém. Teď si představte, že takový cyklista získá pocit zkurvené snowflake,“ naráží primátor na obdobnou situaci, kdy Sněmovnou prošel zákon o tom, že chodec má na přechodu před autem přednost, což si většina populace interpretovala jako variaci na skákání pod auta, protože ta vždycky zastaví, neboť jim to ukládá zákon. Existují proto poměrně oprávněné obavy, že by něco podobného mohlo nastat i v případě cyklistů.

Někteří kokoti cyklisté neváhali, a začali upozorňovat na nutnost objíždění ve vzdálenosti 1,5 metru už nyní

„Zákon, který Sněmovnou prošel, je pochopitelně paskvil,“ domnívá se i náměstek Hřiba Karel Bentley. „Ve skutečnosti by vláda měla usilovat, aby se pro jejich vlastní bezpečí cyklisté z komunikací dostali pryč. Ne jich ohrožovat ještě více tím, že jim dáme umělou představu o nesmrtelnosti,“ vysvětluje Bentley, který společně s projekcí pražského metra začal pracovat na spásné myšlence přesunout cyklisty pod zem, kde jim nebude hrozit srážka s automobilem, a naopak řidiče motorových vozidel nebude pobuřovat výhled na jejich zapařené prdele.

„Pruh pro cyklisty na nově budované trase D je docela určitě jedna z možností, které se nabízí,“ míní Bentley. „V praxi to znamená, že čím více cyklistů dostaneme pod zem, tím méně jich bude překážet na silnicích.“ O výhodách cyklistů, kteří by se nacházeli deset stop pod zemí, existuje navíc i poměrně obsáhlá studie, která dokazuje nejen to, že cyklisté mimo silniční komunikaci uleví provozu, ale jejich pohyb v tunelu metra znemožní jejich zevlování po okolní krajině, a budou se tak moci soustředit jen na šlapání. Předběžné měření ukázalo, že ničím nerušený cyklista je v tunelu schopen vyvinout až o třicet kilometrů vyšší rychlost, než je tomu obvyklé, čemuž zcela nepochybně pomáhá i souprava metra, kterou má cyklista v zádech.

Každý cyklista, kterého se podaří dostat pod zem, znamená ulehčení pražské dopravy

Pro využití cyklistického pruhu budou moci zájemci zakoupit celoroční jízdenku metra ve zlevněném tarifu pro mentálně postižené a dopravující se vlastními silami, která oproti běžné jízdence vychází až o čtvrtinu levněji. Jízdenky bude magistrát města Prahy nabízet od začátku října tohoto roku.


Hele, tuhle reklamu tvůj adblock nezachytil:

Post Author: Parzival

Maskot Paralelních listů. Ajťák, grafik, PPC-Ninja a autor placený Sorosem s konexemi na Kalouska. O poledních pauzách chodí po ulicích města, hladí děti po vláscích a kolemjdoucím rozdává květiny. Mezi sedmou a osmou večer roní černé perly a ve volných chvílích léčí pohledem rakovinu. Parzivalův (ne)soukromý Spotify playlist: https://spoti.fi/2YrcTIi