Délka textu: Článek přečtete zhruba za 5 minut.
S nedostatkem lidských zdrojů se rozhodla bojovat Česká pošta skutečně šalamounsky. Od příštího měsíce zruší zpoplatněnou službu Balík do ruky a nahradí ji inovativním Balíkem v prdeli. Reaguje tak na personální krizi a nedostatek lidských zdrojů. Balíky se totiž nedařilo doručovat včas ani vždy.
„Balík v prdeli je jakýmsi kompromisem České pošty a koncového zákazníka,“ vysvětluje mluvčí České pošty Jan Ztracený. „Meziročně se počet našich zaměstnanců snížil na polovinu. Počet zásilek, které musíme denně doručit, je ale stále stejný. Adresáta navíc mnohdy nezastihneme doma, což celé doručování jenom komplikuje.“
To mimo jiné dokazuje situace z letošního dubna, kdy se pošťák pokoušel doručit pro obytný dům na Praze 7 doúčtování za plyn. Špatně zabrzděné auto České pošty zdemolovalo panelák. Nikomu se nic nestalo jen díky tomu, že zrovna nikdo nebyl doma.
„Procento neúspěšných doručení služby Balík do ruky nás nakonec vedlo k myšlence tuto nefunkční službu vyřadit a nahradit ji jinou, která svým názvem lépe vystihuje účel služby i její fungování. Služba Balík v prdeli je nejen levnější, ale dokážeme díky ní i více šetřit lidské zdroje. Z předběžných testů je zřejmé, že balík dokážeme ztratit a nedoručit o celé dva pracovní dny rychleji, a stačí k tomu jedna pošťačka namísto sedmi řidičů a doručovatelů.“
K nové službě se nám vyjádřil i klient Aleš Nepřišel, který testoval novou službu Balík v prdeli. „Jsem nadšen. Služba stojí jen polovinu obvyklé ceny Balíku do ruky. Navíc nemusím čekat mezi osmou hodinou ranní a šestou večerní, jestli bude mít zrovna pošťák cestu okolo. Přesně vím, kde se balík zrovna nenachází a kdy nepřijde. V tomto směru vidím rozhodně zlepšení, protože získám celý den volna, kdy nemusím čekat na balík, který stejně nepřijde. Schválně jsem si vzal dovolenou, abych zjistil, zda zásilka přes Balík v prdeli přijde. A co myslíte, přišel? Nepřišel,“ komentuje nadšený Nepřišel.
Podle Ztraceného bylo načase přiblížit se konečně požadavkům svých zákazníků. Koneckonců, po pouhých 19 letech vkročila Česká pošta do jednadvacátého století a na každé pobočce je možné platit platební kartou. To vzhledem ke složitosti všech procesů naše redakce hodnotí jako úspěch. Nyní konečně přišly na řadu i služby, které za moderní dobou lehce zaostávaly. „Balíkem v prdeli to rozhodně nekončí,“ komentuje Ztracený. „Společně s novou službou měníme slogan České pošty na Dnes podáte – zítra hledáme. Od dalšího roku pak plánujeme například spustit nové investiční spoření Úspory v piči nebo expresní nedoručování doporučených psaní holubí poštou se službou Dobří holubi se vracejí. I nadále budete moci na přepážkách zakoupit kalendáříky, propisky a jiné kraviny, stejně jako životní pojištění,“ uzavírá Ztracený.